Resources

Břinek

6.gif

Značení matek

matka_bila_16.jpg

Náhodná fotografie

04.JPG

Kdo je online

Právě připojeni - hostů: 26 
listopad 2017
PÚSČPSN
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Kalendář svátků:

Včera: Alžběta
Dnes: Nikola
Zítra: Albert

Absolventská práce (6. díl) - Jak začít včlařit (praktická část)

3. 1 Jak začít včelařit

     V této části práce se pokusím potenciální včelaře seznámit se začátkem chovu, co by měli splňovat za podmínky, jaké si opatřit úly a nářadí, jak by mělo vypadat stanoviště včel a krátce se zmíním o tom, jak s nimi pracovat.

     Před zahájením chovu včel by si měl zájemce položit několik základních otázek, a to, jestli má dostatek zájmu o včely, zda jim je ochoten něco obětovat (ať už peníze či čas), zda snáší včelí bodnutí či není alergický apod. Pokud si zájemce na některou z otázek odpoví záporně, nemá smysl se chovem včel dále zabývat.

Včelař musí splňovat tři základní podmínky. Musí mít:

1)      teoretické znalosti,

2)      praktické zkušenosti,

3)      cit pro potřeby včel.

     První a druhý bod se dá zvládnout poměrně snadno. K dispozici je odborná literatura, přednášky, praktické kurzy apod. Třetího bodu, citu pro včely se dosáhne tehdy, jestliže ví, co má v průběhu roku udělat, jestliže prohlédne včelstvo. Aby včelař porozuměl osobnosti včely, musí ji dokonale znát.

     Nejlépe je najít si nějakého zkušeného včelaře, který bude ochoten s chovem pomoct, poradit a poskytnout své zkušenosti. Později včelař získá šestý smysl pro to, co včelám prospívá a na druhou stranu, co jim škodí.

 

3. 1. 1 Hledání stanoviště

     Při chovu včel je potřeba zvolit místo na postavení včelstev. Při hledání místa na postavení včelích úlů se musí dbát tří ohledů ve stanoveném pořadí:

1)      ohled na potřebu sousedů,

2)      ohled na vlastní potřeby,

3)      ohled na potřeby včelstev.

 

 

Potřeby souseda

     Každý chovatel je za svá zvířata zodpovědný a ručí za následky. Když bodnou včely včelaře, je to méně zlé, než když to potká někoho jiného. Nejlepším opatřením je umístit včelstvo tak, aby se nikdo nedostal do nebezpečí.

Ohled na vlastní potřeby

     Při umisťování včelstev by se měl včelař vyhýbat příkrým svahům. Nejvhodnější jsou taková místa, na která se dá přijet autem až k úlu nezávisle na tom, jaké je počasí.

Ohled na potřeby včelstev

     Včely mohou létat daleko, proto je dobré, když v blízkosti letového okruhu (2 km) je k nalezení mnoho rozmanité zeleně. Vhodné jsou rozlehlé ovocné zahrady, ovocné sady, malé zahrady a zahrádky, křoví, stromoví, parky, aleje a smíšené lesy. Česna úlů by měla být směrována směrem na jih, případně na východ, aby stanoviště bylo chráněno před převládajícími větry. Výhodné umístění je pod listnatými stromy. V zimě a na jaře nebrání proslunění úlů a v létě je chrání proti přehřátí.

 

3. 1. 2 Správný počet včelstev

     Na začátek se doporučují 2 - 3 včelstva. Ze začátku se může stát, že něco udělá špatně a včelstvo může uhynout. Je nepravděpodobné, že by všechna tři včelstva uhynula najednou. Má možnost vyvarovat se opakování chyb. U začátečníka s jedním včelstvem hrozí nebezpečí, že pokud ztratí svoje jediné včelstvo, ztratí často také chuť ve včelaření dále pokračovat.

     Nejvhodnější období pro nákup včel je jaro, poněvadž včelař může ihned prožívat vývoj včelstva.

 

3. 1. 3 Typ úlu

     Úlů je mnoho typů. Pro začátek je nejlepší mít úly, se kterými je nejvíce zkušeností. Později je možné vyzkoušet a porovnat také jiné úly a najít ten, který bude chovateli nejlépe vyhovovat.

     Nejlepší úly jsou nové, staré úly mohou obsahovat nějakou včelí nákazu. Doporučuje se moderní nástavkový systém, ve kterém se dosahuje největší produktivity včelstev, konstrukce je jednoduchá a včelstvu přizpůsobivá, umožňuje rychlé ošetření včelstev a jednoduchou přepravu. Po mnoho desetiletí dominovaly úly, ve kterých se pracovalo zezadu. V nástavkovém úlu se pracuje shora, což je jednodušší, než zezadu. Krmení shora je upřednostňováno před krmením zespodu, protože je to hygieničtější. V českých zemích je nejpoužívanější rozměr rámků[1] 39x24 cm.

     Nejpoužívanějším a osvědčeným materiálem na výrobu úlů a jejich částí (viz příloha č. 2) je dřevo, nejlépe jehličnaté.

 

3. 1. 4 Včelařské nářadí

     Včelař si musí pořídit nutné základní pomůcky. Včelařské nářadí obsahuje spoustu položek, ne všechny však potřebuje chovatel při zahájení chovu.

 Pomůcky při práci ve včelstvu

     Pro práci ve včelstvu se doporučuje pořídit si včelařský klobouk, který má chránit obličej a krk. Ruce si chrání včelař rukavicemi, ale v těch nemá potřebný cit, proto je lepší pracovat holýma rukama.

     Pro zahájení chovu je samozřejmě nutné pořídit si nástavkový úl s dnem a víkem, dále to jsou rámky a mezistěny. Rámek je tedy dřevěná konstrukce (nejlépe z lipového dřeva), uvnitř které si včely staví medné či plodové plástve. Včely na mezistěnách stavějí dílo - plást skládající se z šestibokých buněk, kde včely odchovávají plod a ukládají převážně medné a pylové zásoby. Úl je rozdělen mateří mřížkou na dvě části. Horní se nazývá medník a spodní plodiště. Plodiště je prostor, ve kterém se pohybuje a klade matka a kde včely odchovávají plod. Prostor, kde není plod a kam včely ukládají své zásoby, se nazývá medník. Mateří mřížkou projdou dělnice, ale matky ne. Dosáhne se toho, že v medníku není plod, který by komplikoval vytáčení medu. Na zásahy do včelstva je vhodný rozpěrák, což je nástroj z oceli, který má na jednom konci škrabku a druhý je plochý, na kraji může vyčnívat malý zobáček. Používá se k oddělování jednotlivých částí úlu a k seškrabávání vosku z rámků. Každé otevření úlu berou včely jako vyrušení, kterému je třeba se bránit. Na včely se pomocí dýmáku foukne trochu kouře, který přiměje včely nasát med. To trvá několik minut. Poté je medný váček plný, včely jsou syté a nebodají. Dále je vhodný smetáček, aby bylo možno omést včely z míst, kde překážejí nebo kam nepatří. Potřeba je také tzv. roják, což je bednička, do které lze odložit plásty při práci, ve které lze včelstvo přenést, či namést nebo kam lze nasypat roj. Rojení včelstev je způsob jejich množení. V jistém okamžiku začne být včelám úl či hnízdní dutina malá. Vystaví proto buňky pro budoucí matky, které matka zaklade oplozeným vajíčkem. Zároveň včely přestávají starou matku krmit, ta přestává klást vajíčka a opět se stává letuschopnou. Jakmile je buňka s larvou budoucí matky zavíčkována, včelstvo se vyrojí. To znamená, že asi polovina včel (se zastoupením dělnic, létavek, mladušek i trubců) spolu se starou matkou vyletí před úl a usadí se v jeho blízkosti (na větev stromu apod.) a vytvoří rojový hrozen. Stará matka tak přenechává své původní obydlí právě narozené matce. Některé včely mezitím hledají novou dutinu pro hnízdění. Nevýhodou je, že část včelstva, která zůstane v úlu, je oslabená a už nedokáže využít snůšku tak, jak by mohlo, proto je rojení v moderním včelařství nežádoucí. Včelař se rojení snaží předcházet zásahy do včelstva a šlechtěním málo rojivých kmenů včel.

Pomůcky při sklizni medu

     Medomet je nutný k získávání medu z včelích plástů (díky odstředivésíle); odvíčkovací vidlička slouží k odvíčkování medu před jeho vytáčením. Dále je potřeba smyk na smetání mladých včel do smetence; síto na vyčištění medu, dvojitý cedník a nádoby na med.

 

3. 1. 5 Práce se včelstvem

     Včelař musí být vnitřně klidný a snažit se vyhýbat roztržitým pohybům rukama. Chování včelaře se lehce přenáší na včely. Včely napadají velmi často, náhle. V každém případě nesmí včelař upustit plást, když je napaden a právě jej drží v rukou. Je chyba stále se ohánět po včelách, když znova a znova útočí. To je jen více rozdráždí. Včelstva také velmi často podléhají náladám. Když vládne čas snůšky, pracuje se s včelstvy snadněji. Záleží na tom, aby starší včely byly mimo úl; neboť právě ty bodají více než mladší včely. Snůška skoro všechny včely zaměstnává zpracováním přineseného nektaru nebo medovice, mají plná bříška a nebodají. Naopak velice útočné jsou před bouřkou.

     Pozorný včelař svá včelstva pozná. Když nějaké včelstvo projevuje opakovanou agresivitu a příčiny se nedají ihned odstranit, mělo by se toto včelstvo vždy prohlédnout jako poslední. Neboť pouze tím, že se skončí s prací na včelstvu, nepřestanou být tyto včely útočné. Včely sledují včelaře tak dlouho, dokud neodejde.

 

3. 1. 6 Registrace

     Včela medonosná je hospodářské zvíře a chovatel by se měl zaregistrovat u Českého svazu chovatelů podle zákona č.154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat. Je prospěšné přihlásit se do místní základní organizace ČSV[2] (dle stanoviště úlů). Mezi hlavní úkoly Českého svazu včelařů patří péče o růst odborné a společenské úrovně členů, působení na mládež a její získávání pro chovatelskou činnost, spolupráce se zákonodárnými a výkonnými státními orgány, vládními institucemi a nevládními organizacemi za účelem zajišťování legislativních kroků a dalších aktivit vedoucích k podpoře oboru včelařství, výzkumu, dobrého zdravotního stavu včelstev, opylovací funkce včel jako nenahraditelné přírodní aktivity a ochrany zdrojů snůšky Všichni členové také dostávají časopis Včelařství, kde vedle článků jsou i aktuality a inzerce. Také je nutné nahlásit na Obecní úřad, kde se nachází stanoviště včelstev (JANSA, HANYŠ, dostupné na: http://vcelarske-potreby.on-line-obchod.cz/cesky-svaz-vcelaru.html).



[1] Rámek je dřevěná konstrukce, uvnitř které si včely staví medné či plodové plástve.

[2] ČSV – Český svaz včelařů je občanským sdružením pro chovatelé včel ať už fyzické či právnické osoby a příznivci včelařství. Český svaz včelařů je registrován na Ministerstvu vnitra České republiky od 22. června 1990.